top of page
  • מאיה לפידות מטיאס

על בתי קלייה, קפסולות ומה שביניהם

קפה עלית השיקו, בשיתוף עם שלושה בתי קלייה בוטיקיים בישראל, סדרת קפסולות במהדורה מוגבלת בשם "סדרת בתי הקלייה". שלושת בתי הקלייה הם: קפה נחת מתל אביב, קפה יוניקו מקיבוץ יגור וקפה עולה מקיבוץ חצור. כל בית קלייה עם הייחודיות שלו והסגנון הספציפי שלו.

הרעיון שעומד מאחורי סדרת הקפסולות החדשה היא להנגיש לקהל הישראלי את מה שקוראים לו בעולם הקפה "קפה ספשלטי". יש שיגידו שמדובר בשני עולמות שמתנגשים - קפה ספשלטי מתחבר לרעיון של פולים טריים, טחינה במקום, מדינות מקור ייחודיות, ואילו קפסולות הן קפה טחון ארוז באלומיניום שנכנס למכונה ובתוך כמה שניות הופך לכוס אספרסו... ואולי דווקא מכאן מגיע הרעיון לחבר בין שני העולמות.





ציון כהן, הטכנולוג הראשי של עלית בתחום הקפה מספר שכיום שטראוס עלית היא החברה מספר 4 בעולם מבחינת היקף ייצור הקפה, שנעשה גם בארץ וגם בחו"ל. הרצון של קפה עלית הוא לפתח מנעד רחב של מוצרים ותערובות כדי לענות לביקוש ולאהבה של הצרכן הישראלי לקפה. עלית מייבאת לארץ קפה מעשרים מדינות שונות וקרוב ל-35 זנים שונים של קפה שנמצאים במפעל בו זמנית, כאשר חצי מהזנים האלה הם זנם שנחשבים ספשלטי ומיועדים לקפסולות, פולים ואספרסו.

שיתוף הפעולה עם בתי הקלייה מנסה להביא את הטעמים הייחודיים לכל בית קלייה ואת הפילוסופיה שלו באמצעות טכנולוגיה מתקדמת שמצליחה לחבר בין ה"בוטיקיות" של תערובות בתי הקלייה לבין ייצור של קפסולה.


איילת אופק, מנהלת תחום הסנסוריקה של קפה שטראוס, מסבירה שכל סוג קפסולה פותח ביחד עם הקולה הראשי של בית הקלייה הספציפי כדי לבטא את האופי המדויק של התערובת. כל מוצר נותן פרופיל טעם ייחודי – קפה עם חמיצות, קפה מאוזן או קפה עוצמתי מאוד.


קפה נחת – (דרגת חוזק 7) תערובת 100% ערביקה, קפה שמאופיין בחמיצות ופירותיות גבוהה. מתאים גם לאוהבי אספרסו, וגם לאוהבי אמריקנו או קפוצ'ינו. דן אוריאלי ואסף ביטון מקפה נחת מספרים שהם בחרו בתערובת הבית לשיתוף הפעולה הייחודי הזה בעיקר בגלל שמי שמכיר את קפה נחת לרוב מכיר את תערובת הבית ובגלל שקפה נחת מזוהה כל כך עם התערובת הזו. באמצעות שיתוף הפעולה של הקפסולות הם יכולים להנגיש את הטעם שהם כל כך אוהבים לקהל רחב יותר. לאנשים מסוימים זה נראה מוזר שקפה נחת "ההיפסטרים התל אביבים" משתפים פעולה עם חברת ענק, כזו שהיא ההפך המוחלט מבית קלייה בוטיקי. אבל בעיניהם דווקא שיתוף פעולה כזה מאפשר לחשוף את בתי הקלייה הבוטיקיים ואת קפה נחת בפרט בפני אנשים מכל הארץ, גם כאלה שעד היום אולי לא היו מודעים אפילו לקיומו של קפה נחת.


קפה יוניקו – (דרגת חוזק 10) קפה מאוזן, חזק ומתובלן. קפה שמרגישים בו מצד אחד חוזק ומרירות ומצד שני רעננות וחמיצות. אסף ריפס, הבעלים של בית קלייה יוניקו הוא גם מאמן מוסמך מטעם איגוד הקפה באירופה (SCA). הוא מסביר שהתערובת שנבחרה לקפסולות מורכבת מחמישה זנים, 70 אחוז ערביקה ו-30 אחוז רובוסטה – לטענתו השילוב הזה בין הערביקה לרובוסטה יוצר את האיזון בין חמיצות ומרירות שאליו רצו להגיע בקפסולות שיבטאו את הייחודיות של יוניקו. בדומה לחברים מקפה נחת, גם אסף מספר שעל אף העובדה שקפסולות הן כמעט דת אחרת עבורו, הפנייה של שטראוס עלית אליו לשיתוף הפעולה הזה ריגשה אותו וגרמה לו להצטרף והוא שמח על כך מאוד.


קפה עולה – (דרגת חוזק 13) 100% ערביקה, קפה בקלייה איטית וכהה מאוד שיוצרת קפה עוצמתי, חזק ושוקולדי. ניר אליסון הוא הבעלים והמנהל של קפה עולה והוא מסביר שהרעיון שלו היה לעשות קפה מקומי ולפני הכל לענות על הצורך של האנשים בסביבה שלו. הוא מספר על "אוליברי", הקפה שממנו עשויות הקפסולות של קפה עולה – הרצון היה ליצור תערובת של מאה אחוז ערביקה עם סיומת שתהדהד בחלל הפה. נעשו הרבה מאוד ניסיונות עם זנים שונים של קפה מאסיה ואפריקה. בסופו של דבר הניסיון הצליח עם קפה מאתיופיה בקלייה "צרפתית" כהה במיוחד שהביאה את הקפה לטעם הרצוי, כזה שיש לו סיומת מאוד ארוכה.




את סדרת הקפסולות של בתי הקלייה ניתן לרכוש ברשתות השיווק וגם באתר אונליין של קפה עלית.


רוצים לשאול שאלה או לספר לי משהו על קפה שלא ידעתי? צרו קשר>>>



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page