top of page
  • מאיה לפידות מטיאס

קפה נורדי - על מה ולמה?

עודכן: 16 בינו׳ 2021

אז מה זה קפה נורדי? במה הוא שונה מהקפה שאנחנו מכירים ואיפה אפשר למצוא קפה כזה בארץ?



מקור הקפה הנורדי הוא בנורווגיה, שידועה בתור צרכנית הקפה השנייה בגודלה בעולם. הקפה הנורדי מתאפיין בקלייה בהירה מאוד, קלייה שמתאפשרת רק כשאיכות הפולים היא גבוהה ביותר. האתגר בקלייה בהירה הוא זמן הקלייה. אם זמן הקלייה קצר מדי הקפה עלול לקבל טעם של קפה ירוק ו"נא", זמן ארוך מדי יחזיר את הקפה להיות קפה "רגיל" בקלייה כהה. הרעיון שעומד מאחורי הקלייה הבהירה הוא לשים דגש בהבדלים בין מקורות הקפה ולא להגיע למצב של קלייה ארוכה שמטשטשת אותם מעט. הסגנון הנורדי עדיין לא נפוץ ומוכר בארץ ובכל זאת הספקתי לבקר בשני בתי קפה נורדיים נפלאים.


HOC

או house of coffee בשמו המלא הוא בית קפה בסגנון נורדי-יפני בתל אביב. הבעלים, שירז ואמיר רייפר, פתחו אותו בתחילת שנת 2020. שירז ואמיר הספיקו לגור במינכן, בהונג קונג, ביפן, בדרום קוריאה ובתאילנד!

ביפן הם למדו את תחום הבולונז'רי בקורדון בלו וגם את תחום הקפה ב-SCA (שהוא הארגון שמאגד בתוכו את הידע וההסמכה בכל מה שקשור לקפה בעולם). היה להם חלום לפתוח מקום משלהם כשיחזרו לארץ, והם חקרו ולמדו על עולם בתי הקפה הנורדיים.



הקפה ב-house of coffee מגיע היישר מבית הקלייה הדני La Cabra שמתמחה בקלייה בסגנון נורדי. HOC הם המקום היחיד בארץ שמשתמש בקפה של לה קברה. כאמור, הקפה הנורדי שונה מהקפה שאנחנו מכירים בדרך כלל בכך שהקלייה שלו בהירה מאוד. אבל זה לא ההבדל היחיד שמאפיין את הקפה של לה קברה: פולי הקפה עוברים תהליכים של התססה עם שמרים לאחר הקטיף ובתום הקלייה עוברים הפולים תהליך יישון של כחודש-חודשיים. המאפיינים האלה של הטיפול המדוקדק בפולים הופכים את הקפה ליקר יותר אבל גם לאיכותי יותר.



בתפריט של HOC אפשר למצוא משקאות קפה אופייניים לגל השלישי – דריפ, קולד ברו, וגם משקאות מאצ'ה. כשתזמינו את הקפה שלכם תקבלו הסבר מפורט על תערובות הבית וגם המלצה על איך בדיוק כדאי לכם לשתות אותו.

חוץ מקפה, מאפים וכריכים מעולים, ב-HOC אפשר למצוא גם כלי הגשה יפניים, ספלים, כוסות ושאר אביזרים למכורי קפה. את הקפה של La Cabra אפשר לקנות ב-HOC גם ארוז הביתה.

CAYA

קאיה הוא בית קפה נורדי שנמצא ברעננה. את בית הקפה פתח גבי גלוק בספטמבר 2020, רגע לפני הסגר השני. מיד אחר כך הוא היה צריך לסגור את המקום ומאוחר יותר פתח אותו שוב, כמובן בהתאם להנחיות. גבי מספר שעלה מדרום אפריקה ב-2008 ותמיד היה לו חלום לפתוח מקום משלו. המחשבה המקורית היתה לפתוח בר ג'ז אבל מהר מאוד הוא הבין שהקונספט הזה פחות מתאים לסגנון הישראלי. באחת מנסיעות העבודה שלו לדרום אפריקה הוא ביקר אצל חבר שפתח בית קפה שמתמחה ב-specialty coffee והקפה שהוא טעם שם גרם לו להבין שהוא חייב לדעת הכל על העולם הזה של specialty coffee. הוא מספר שהטעם של הקפה הדהים אותו עד כדי כך שהוא לא האמין שמדובר באספרסו בלי תוספת של סוכר.



לאט לאט הוא התחיל ללמוד ולחקור את עולם הקפה. הסיבה שהוא נמשך דווקא אל הספשלטי קופי היא בגלל שימת הדגש על הסחר ההוגן והעובדה שלמגדלי הקפה, לחוואים ולתהליך שהקפה עובר יש משמעות גדולה.

בנסיעות משפחתיות לאוסטרליה גבי גילה שאין שם כמעט רשתות בתי קפה אלא בעיקר בתי קפה קטנים עם סגנון ייחודי וביתי. הוא התחבר מאוד לסגנון הזה וידע שכשיפתח מקום משלו בארץ הוא יהיה בדיוק כזה - קטן וביתי. היה לו חשוב שמי שיגיע לבית הקפה ידע שהוא מגיע לא רק בגלל הקפה האיכותי והמוקפד אלא גם למקום שהוא יוכל להרגיש בו את היחס האישי, האיכותי והמוקפד, בדיוק כמו הקפה... התפריט ב-CAYA מצומצם יחסית אבל הכריכים והמאפים מגיעים ממאפיית זקס ברעננה, שידועה באיכות המאפים שלה ואהודה מאוד על תושבי העיר והסביבה.



הקפה ב-CAYA מגיע מבית קלייה שבדי בשם Koppi. זהו בית קלייה קטן ומשפחתי ששם דגש על טיפול אישי ואיכות גבוהה במיוחד של הפולים ו-CAYA הוא בית הקפה היחיד בארץ שמוכר אותו. את הקפה אפשר לקנות כמובן גם ארוז.


חושבים שיש לכם מה לספר לי על קפה נורדי? צרו קשר>> ונפטפט



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page